A föld
alatt kezdtük, nem félünk az iszlámtól sem
– mondja Artur Simonyan lelkész, a tízezer fős örmény Word of
Life gyülekezet vezetője
A hárommilliós Örményországban a posztszocializmus szinte
tapintható: lepusztult városrészek és úttalan falvak utcáin egyaránt legelésző
tehenek; parkok fáit felvagdosó, a tél hidege előtt még tűzifáról gondoskodó
városi panellakók; az ország svájci tájképpel vetekedő hegyvidékein végigfutó,
a föld fölött néhány méterrel kanyargó gázvezeték; a kedves, de kilátástalan
munkanélküli fiatalok néhány perces beszélgetésből kirajzolódó frusztrált
jövőképe és elvágyódása is mind arról tanúskodik, hogy az 1991 óta független
ország még ma is az egykori autoritárius rendszer kárvallottja. Az utakon a
mérhetetlen számú, kiöregedett Lada mellett vadonatúj Mercedesben,
BMW-ben elszáguldó oligarchák a szomszédos orosz atmoszférát idézik fel. A
szmogból ébredező Jereván mögül, a török területről felbukkanó káprázatos,
hófedte Ararát a jelent felülírva elröpít képzeletben a bárkaépítő Noé
unokájának, Hajnak az idejébe. Haj hős volt, ő győzte le Nimródot, legalábbis a
legenda szerint, mindenesetre méltó arra, hogy a világ legősibb keresztény
állama tőle eredeztesse származását. Az eredetileg magától Taddeustól és
Bertalantól hallott apostoli hitet megtartó Hajasztán népe szenvedett először
népirtást a 20. században, amit elkövetői máig nem hajlandóak beismerni.
Hogyan éli meg a
kereszténységet a világ legősibb keresztény nemzete?
– A kommunizmus összeomlása
után kezdtük el a gyülekezet alapítását. Őszintén, akkor jóval nyitottabbak
voltak az emberek, mint ma. Úgy tűnt, hogy hiányzott nekik valami, amit a
kommunizmus képtelen volt megadni számukra. Ekkoriban az utcán hirdettük az evangéliumot,
tehát a gyülekezetünk onnan indult. A bibliaiskolát gyakran az erdőben, az
összejöveteleket az utcán tartottuk. A jelenlegi csarnokot, ahol most vagyunk,
csak jóval később, a hívők adományaiból építettük fel. A legnagyobb ébredés a
szocializmus összeomlása utáni első tíz évben következett be: 1990 és 2000
között. Tömegek jöttek, és sok ezren tértek meg ekkor. Ahogy megjelent az
üldözés, természetesen volt némi fogyatkozás a számokban.
Milyen üldözésre utal?
– Huszonöt éves tapasztalatunk
van ezen a téren, és azt látom, hogy az üldözés nem mindig ugyanolyan, mindig
más. Nálunk az első üldöztetés a társadalom felől jött, mert akkoriban nem
értettek minket. A társadalomban az egyházról alkotott elképzelés egybeesett az
Örmény Apostoli Egyházzal, amihez képest mi valóban újnak számítottunk. Később
magától az Örmény Apostoli Egyháztól is érkezett zaklatás, majd miután ők a
kormányra is nyomást gyakoroltak, a hatóság részéről is részesültünk
elnyomásban. Azután amikor ennek vége lett, akkor a média, az újságírók
részéről tapasztaltuk meg ezt, ami még most is tart. A jereváni médiának inkább
a gyülekezet a célpontja. Vannak emberek, sőt más felekezetek, akik pedig engem
támadnak meg. Például valaki negyven hamis, hazug filmet készített – fogalmam
sincs, ki lehetett – rólam és a családomról. Egy újságban pedig azzal vádoltak
meg, hogy szabadkőműves, sátánista vagyok. Az üldözés formái folyamatosan
változnak, de mi ugyanazok maradunk, ahogy Jézus is megmondta, hogy mindezeken
a hívőknek keresztül kell menniük. Egyszer valaki megkérdezte tőlem, hogyan
tudna felülkerekedni az üldözésen, amire azt válaszoltam: „Menj tovább, ne állj
meg – ez az egyetlen lehetőség arra, hogy le tudd győzni.”
A szovjet időszakban az oroszok vették át az uralmat azon a
területen, ami ma Örményországnak számít. Az örmények ebben az érában is
megtartották a formális kereszténységet. Az 1960-as években a baptistáknál
pünkösdi ébredés zajlott egy Oroszországból érkezett, Szent Szellemmel
betöltekezett pásztor bizonyságtevésére. Azok a baptisták, akik vették a Szent
Szellemet, kiváltak a baptisták közül. Én is egy ilyen baptista gyülekezetből
kivált pünkösdi közösségben tértem meg 1988-ban. A kommunista időkben a
gyülekezetek földalatti mozgalomként működtek.
Mi jellemezte akkor a hatóságok
mentalitását? Voltak-e incidensek?
– Örményországban a kommunista
hatóságok talán kissé istenfélőbbek voltak, mint akkoriban az orosz, ukrán
szervek, amelyek tömegével börtönözték be az embereket. Ismerek egy történetet
egy kommunista vezetőről, Demurjianról, akit megbíztak, derítse ki, hány hívő
él Örményországban. Erre azt válaszolta, hogy egy sem, mert Örményország
kommunista ország, így itt nem lehet hívő, mivel itt senki sincs, aki ne lenne
kommunista. Ha találnának is valakit, azt megbüntetik. Tehát megvédték az
embereket valamennyire. Nem akartak még több problémát az országban, ezért
viszonylag kevés atrocitás mellett tarthattak földalatti összejöveteleket a
hívők.
Az Örmény Apostoli Egyház
nemzeti szintű intézmény, ez azt is jelenti, hogy bizonyos értelemben
nacionalista?
– Nem mondhatnám, hogy
nacionalista, de tény, hogy nagyon szereti az országot, és elkötelezett a
nemzet felé. Megértem őket, mert ők azok, akik egészen a 3. század óta
összetartották a nemzetet; az iszlám közegben is megtartották a hitet, túlélték
a népirtást, és sok győzelmet vívtak ki. És hirtelen megjelentünk a színen mi,
és egyre növekedtünk, és idővel elkezdtek mondogatni dolgokat ellenünk. Ez egy
kicsit olyan, mint amikor az idősebb testvér megsértődik a fiatalabbra. Úgy
gondolom, hogy ehhez joguk van, viszont nekünk nincs semmi jogunk bármi rosszat
mondani róluk, mert az ő életútjuk egészen más, mint a miénk. Hozzájuk képest
mi újak vagyunk. Talán veszélyt látnak bennünk: egyetlen gyülekezetben szeretnének
látni mindenkit, nem pedig különféle közösségekben, de ha az Úr is úgy akarja,
és élünk, akkor növekedünk tovább. Az Örmény Apostoli Egyház monopóliummal
rendelkezik az oktatásban, ami kedvezőbb számunkra is, mert keresztény befolyás
érvényesül, ami sokkal jobb, mint a szekuláris. Fontos tudni azt is, hogy az
Örmény Apostoli Egyház különbözik a katolikus egyháztól. Nem imádják Máriát,
nincsenek ikonok, nem a római pápa a vezetőjük, doktrínáikat tekintve jobban
hasonlítanak hozzánk, de sok a tradíció, a rituálé.
Gyülekezetük egyik vezetője,
Eduard Petrosyan pásztor idén júniusban Szíriában, szolgálati útján egy
robbantás áldozata lett. Hogyan történt ez a tragédia?
– Eduardnak, akit mi Ediknek
hívtunk, még én hirdettem az evangéliumot. 1993-ban tért meg, majd az én
házicsoportomba járt, együtt nőttünk fel az Úrban, tanítványom volt. Eleinte az
adminisztrációs ügyekben szolgált, majd a gyülekezet hivatalos bejegyzése után
pásztor lett. Körülbelül 1999-ben ő lett a missziós szolgálatunk vezetője. A szolgálatunknak
központi látása a muszlim világ – Irán, Törökország és más arab országok – felé
való nyitás. Örményország olyan, mint egy kis sziget a környező muszlim népek
tengerében. Edikben nagyon erős volt az elhívás a muszlim országok felé:
többször járt Szíriában, ahol nagyon szerették és várták a hívők. Amikor azt
mondta nekem, hogy úgy érzi, hogy újra mennie kell, akkor egyszerűen nem
engedtem el, mert úgy éreztem, hogy nem tehetem, de elkezdett kérlelni, s végül
elment saját feje után. Akkor úgy éreztem, hogy már nem fog visszatérni. És
meghalt, nemcsak ő, hanem egy másik hívő is, amikor felrobbant mellettük egy
bomba. Garo a szíriai Word of Life gyülekezet tagja volt Aleppóban.
Van gyülekezet Aleppóban, és még a jelenlegi körülmények között
is működik?
– Igen, van, és még mindig
működik.
Kaptak-e részvétnyilvánítást a
tragédia kapcsán más egyházaktól vagy a hatóságoktól?
– A társadalmi szervektől,
hatóságoktól nem, de szinte az összes gyülekezettől kaptunk
részvétnyilvánítást, és nem csak országos szinten. Tegnap John Bevere-től, egy
híres amerikai prédikátortól és írótól kaptam egy levelet, amiben arról
tájékoztatott, hogy legújabb könyvét Eduard Petrosyan emlékének dedikálja.
Aleppó-ban összejött az összes gyülekezet Eduard búcsúztatására, mert ott
temették el. Sőt, még Libanonból is jöttek át keresztény testvérek a temetésre.
Mik a további terveik?
– Egy ember halála után
általában a misszió nem gyengül, hanem erősödik. Most személy szerint még
nagyobb figyelmet fordítok erre a régióra, Szíriára, azt ottani gyülekezetre és
a libanoni gyülekezetre Bejrútban. Indiában is aktívan szolgálunk együtt, ahol
több száz iskolát működtetünk. Olyan 4-5 éves gyermekeket vásárolunk meg,
akiket a szüleik prostitúcióra adnak el.
Mi megvesszük őket, és ezekben
az iskolákban védelembe helyezzük őket, felneveljük és oktatjuk őket. A
Közel-Keleten, Vietnamban, itt a Kaukázusban és az összes korábbi szovjet
tagállamban is szolgálunk. Carl-Gustav Severin svéd evangélistával most éppen
Kínába készülünk.
Mi a helyzet a szomszédos
Azerbajdzsánnal? Jól tudjuk, hogy az örmény–azeri kapcsolat politikai szinten
nem éppen kiegyensúlyozott.
– Az iszlám régiókban lévő
gyülekezetekkel nagyon jó a kapcsolatunk, a bakuit kivéve. A határok zárva
vannak, és a karabahi kérdés sincs megoldva Azerbajdzsán és Örményország
között, így nem tarthatjuk a kapcsolatot az ottani gyülekezettel. Ismerem a
pásztorukat, találkoztam vele más helyeken, de nincs semmilyen közös munkánk.
Említette, hogy Örményország
egy kis sziget a környező iszlám országok között. Mit gondol, fenyegetheti-e az
országot bármilyen veszély, például más iszlám országoktól? Megtörténhet-e egy
újabb genocídium, mint amivel az ellenségeik fenyegetik a közel-keleti
keresztényeket?
– Az örmények elleni népirtás
utat nyitott az evangélium, a kereszténység hirdetésére a környező országok
felé. Örményországban a kereszténység a kultúra része is. Mivel kicsik vagyunk
és barátságosak, ezért nem igazán számítanak arra, hogy tőlünk bármilyen hatás
érheti őket. Ez lehet talán a mi titkos adunk.
A jereváni Word of Life (Az élet Igéje) gyülekezet új csarnoka.
Az örmény genocídiumot még sok országban nem ismerik el. Itt
hogyan dolgozták fel ezt az emberek? Ezen a területen is kell szolgálniuk?
– A mai örmény társadalomnak
fáj az, hogy más országok nem fogadják el ezt a tényt, elvárják legalább az
utólagos történelmi igazságszolgáltatást. Mi, keresztények hősnek tekintjük
azokat, akiket a népirtásban öltek meg. Gyülekezetünk többségének is van olyan
felmenője, aki a népirtásban veszítette életét, ahogy a nagyapám is. A
jelenlegi Örményország területén élők 90 százaléka azoknak a menekülteknek a
leszármazottja, akik ebbe az irányba menekültek a mészárlások elől. De nem
akarjuk középpontba állítani ezt a kérdést, nem akarunk az emberi fájdalomra
építeni. Persze imádkozunk a nemzetért, s a népirtás nemzeti napján
megemlékezünk az áldozatokról. Akik pedig megtérnek, azokon azt látjuk, hogy
Isten megvigasztalja őket. Általánosságban az örmények megbocsátók:
megbocsátottak a népirtásért is, nem dühösek, nem agresszívak, mindössze annyit
szeretnének, hogy a történelem igazságai a helyükre kerüljenek. Magam is
eltöprengtem már azon, hogy hogyan lehet az, hogy egy nemzet ilyen erős tud
maradni, miközben megbocsátó. A törökök is szabadon jöhetnek-mehetnek az
országunkban, üzleti célból is, és a mieink is mehetnek Törökországba.
Természetesen elismerjük a
holokausztot, és úgy gondoljuk, hogy ha időben felhívták volna a figyelmet az
örmény nép ellen elkövetett szörnytettekre, talán elkerülhető lett volna Hitler
népirtása. Gyülekezetként áldjuk Izraelt, Ábrahám magvát, imádkozunk
Jeruzsálem békéjéért, ahogy a Biblia is tanítja nekünk. Izrael olyan, mint egy
óra, megmutatja, hogy a történelem melyik korszakában élünk. A mai időkben nem
lehet figyelmen kívül hagyni Izraelt ahhoz, hogy megértsük, értelmezzük a
körülöttünk lévő világot.
Számos beszámolót hallani az
iszlám országokban zajló megtérésekről, személyes találkozásokról Jézussal,
csodákról. Önök itt élnek a közvetlen szomszédságukban, mit tudnak erről?
– Személyesen ismerek négy
embert is, akiknek megjelent Jézus. Az egyikük épp Mekkába tartott, amikor
megjelent neki a Messiás és elhívta. Ő ma pásztor. Sok ilyen eset történik ott,
sokan megtérnek. A muszlim országok ilyen szempontból is nagyon érdekesek. És
ne feledkezzünk meg arról sem, hogy amikor muszlim világról beszélünk, akkor
emberek millióiról van szó, megszületnek, meghalnak, örülnek, házasodnak,
táncolnak. Én legalábbis így látom őket. Azt szoktam javasolni az embereknek,
hogy ne csupán egy szemszögből próbálják megérteni a világot, hanem széles
látókörűek legyenek. Sokat olvasok a muszlim országokról, a híreket is nyomon
követem, és jártam is már több helyen. Természetesen a muszlimok között vannak
terroristák is, de vannak jó apák, jó anyák, jó fiak, jó lányok, mint minden
országban. Nem szeretném tőlünk elszeparáltan látni őket, mivel ők is az
emberiség része. Az emberek hajlamosak azt mondani, hogy „mi és ők” – én inkább
azt mondanám: „mi”, mert ez azt is jelenti, hogy szükségünk van egymásra.
Mik a legnagyobb céljaik és a
legnehezebb kihívásaik?
– Nem az iszlámot látom a
legnagyobb veszélynek az egyházunk számára és nem is más vallásokat vagy más
felekezeteket, mert ismerjük Jézust. A legnagyobb kihívást a szekularizáció
jelenti, az európai, az amerikai liberalizmus, a hollywoodi kultúra, a
high-techen és az interneten beáramló világi szellem, mert ezek világivá
tehetik a hívőket. Ezért a legfőbb célunk ma az, hogy mindenki személyesen
megismerje Jézust. És számomra az is nagyon fontos, hogy a gyülekezet
megtapasztalja a Szent Szellem ajándékait, és a szolgálati ajándékokat, és azok
teljes mértékben működjenek a gyülekezetünkben.
http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201512/a_fold_alatt_kezdtuk_nem_felunk_az_iszlamtol_sem
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.